Kliknij na ikonie aby POWIĘKSZYĆ  Kliknij na ikonie aby POWIĘKSZYĆ

Ikony Rodowodu Jezusa Chrystusa  (dwie ikony)  24×63 cm






Ikony Rodowodu Jezusa Chrystusa

według św. Mateusza


Ikony w swojej formie nawiązują do typu ikon Hodegetrii z prorokami, które na przełomie XV i XVI wieku były bardzo popularne na terenach południowo-wschodniej Polski. Symbolika teologiczna tych ikon przybliżała Tajemnicę Wcielenia. Wokół Maryi z Jezusem przedstawiano postacie reprezentujące Stary Testament i zapowiadające Odkupienie.
       Teologia moich ikon została opracowana na podstawie rozważania Kardynała Ratzingera „Genealogia Jezusa” zamieszczonego w książce „Błogosławieństwo Bożego Narodzenia” ¹.
       Centralna część lewego panelu ukazuje Maryję Tronującą z dzieciątkiem w ujęciu całopostaciowym w pozycji siedzącej. W swojej formie malarskiej ikona inspirowana jest 16 wiecznym wizerunkiem z cerkwi w Krempnej na Łemkowszczyźnie, który obecnie znajduje się w muzeum we Lwowie.
       Na dole ikony przedstawiono cztery postacie. Są to - Tamar (Rdz. 38), Rachab (Joz 2 1-21, i 6, 17-25), Rut i Betszeba. Drzewo genealogiczne Jezusa przytoczone w Ewangelii św. Mateusza wymienia te cztery kobiety z dziejów Izraela. Dlaczego właśnie te kobiety zostały przez Mateusza wymienione. Nie są to wcale świetlane postaci, a raczej ich postępki mogą być dwuznaczne. Charakterystyczne zaś jest to, że nie były one Żydówkami, a jednak to one stały się matkami królestwa izraelskiego. Stały się nimi dzięki swojej wierze w Boga Izraela, poprzez swój wybór i dzięki łasce. Drzewo genealogiczne Abrahama i Dawida staje się więc, poprzez te kobiety, drzewem Kościoła złożonego nie tylko z Żydów, ale też i pogan, którzy wybrali Boga Jedynego.
       U góry ikony znajdują się postacie Joachima i Anny. Z ich związku narodziła się Maryja, matka Jezusa. Na końcu bowiem w Rodowodzie następuje zwrot ku Maryi: „Jakub zrodził Józefa, męża Maryi, z której narodził się Jezus, zwany Chrystusem”.
       Słowa te napisane są na zwoju który trzyma w rekach św. Józef, centralna postać prawego panelu. Co prawda Józef nie zrodził Jezusa, lecz był jedynie mężem Maryi, jednak był Jego prawnym ojcem, co dla Izraelitów było decydujące, i z tego powodu Jezus należy do tej geneologii.
       W dolnej części ikony przedstawieni są czterej ojcowie Izraela: Abraham, Jakub, Dawid i Salomon. Trzymają w rękach zwoje z fragmentami Rodowodu. U góry prawego panelu znajduje się postać Chrystusa Emmanuela, jako symbolu wcielenia wszechwiecznego Słowa Bożego.




1) zob. Kardynał Ratzinger „Błogosławieństwo Bożego Narodzenia”, medytacje, Salwator 2006.